Istoric
Sulina
Prima atestare documentara
- "De administrando Imperi" -
document din timpul imparatului
bizantin Constantin Porfirogenetul
( 913 - 959 d.C).
In "Alexiada" Annei Comnena a fost mentionat
orasul Selinas sau Solina de la gurile fluviului Calonstoma.
In anul 1318, orasul devenise port genovez. Un document
din iulie 1469 mentioneaza faptul ca " flota turceasca
se afla la Soline", inaintea atacului impotriva
Chiliei si Cetatii Albe. In perioada razboaielor ruso
- turce, sec. XVIII - XIX, Sulina era cunoscuta ca o
localitate cu numai 1000 - 1200 de locuitori. Conventia
ruso - austriaca incheiata la Sankt Petersburg (1840)
este primul document de legislatie internationala, care
nominalizeaza Sulina ca port fluvio - maritim si pune
bazele navigatiei libere pe Dunare.
In
1843 numarul vaselor englezesti ce intrau pe Dunare prin Sulina
era de numai 7, in 1849 numarul acestora crescand la 128.
Vaporul
de inspectie al comisiei Europene a Dunarii "Carolus-Primus"
Prin
Tratatul de la Paris, din 1856, se infiinteaza, cu sediul la Sulina, Comisia
Europeana a Dunarii (CED),
for cu mandat european de neutralizare a zonei politice respective. Comisia
era compusa din reprezentantii Marii Britanii, Frantei, Austriei, Germaniei
(Prusiei), Italiei (Sardinia), Rusiei si Turciei.
Pavilionul Comisiei Europene
a Dunarii Sulina
devine port liber (PORTO FRANCO), are o dezvoltare economica rapida,
asigurata de statutul de neutralitate
pe timp de pace si razboi, conferit de CED.
In Sulina
acelor timpuri se dezvolta in mod natural, pentru prima oara, conceptul Europei
Unite, manifestat prin spirit de toleranta si convietuire
multietnica. La sfarsitul secolului XIX, la o populatie
de 4889 locuitori, recensamantul indica: 2056 greci,
803 romani, 546 rusi, 444 armeni, 268 turci, 211
austro -ungari, 173 evrei, 117 albanezi,
49 germani, 45 italieni, 35 bulgari, 24 englezi,
22 tatari, 22 muntenegreni, 21 sarbi, 17
polonezi, 11 francezi, 7 lipoveni, 6 danezi,
5 gagauzi, 4 indieni, 3 egipteni. In oras existau
1200 de case, 154 de pravalii, 3 mori, 70
mici intreprinderi, o uzina de apa (donatie
a reginei Olandei), o uzina electrica, o
linie telefonica de la Tulcea la Galati,
un drum modern pe o lungime de 5 mile, doua
spitale si un teatru de 300 locuri. Intre
cele doua razboaie mondiale, numarul populatiei
orasului oscila intre 7.000 - 15.000, functie
de productia nationala de grau, care era
transportata si depozitata la Sulina si care
atragea o populatie eterogena din toata Europa. Procesul
educational era asigurat prin 2 scoli grecesti, 2
romanesti, o scoala germana, una evreiasca,
alte cateva scoli confesionale, un gimnaziu
si o scoala profesionala de fete, un institut
englez de marina.
Credintele
religioase se manifestau in cadrul a 4 biserici ortodoxe (dintre care 2
romanesti, una ruseasca si una armeana), un templu
evreiesc, o biserica anglicana, o biserica catolica,
una protestanta si 2 moschei.
In oras functionau un numar de 9 reprezentante consulare:
consulatul austriac, viceconsulatele
englez, german, italian, danez, olandez, grec,
rus si turc, iar Belgia avea o agentie consulara.
Pentru toate acestea exista un club diplomatic.
Cele mai importante companii de shipping din Europa
aveau birouri la Sulina: Lloyd Austria Society (Austria),
Deutsch Levante Linie - D.L.L. (Germania),
Egeo (Grecia), Johnston Line (Anglia), Florio et
Rubatino (Italia), Westcott Linea (Belgia), Messagerie
Maritime (Franta), Serviciul Maritim Roman.
Documentele oficiale erau redactate in limbile
franceza si engleza iar limba de comunicare era
greaca. E xista o tipografie, in care au fost editate,
de-a lungul timpului, in mai multe limbi, ziarele "Gazeta Sulinei", "Curierul
Sulinei", "Delta Sulinei si "Analele Sulinei".
Zanganitul armelor conduce la desfiintarea CED in
1939, pierderea neutralitatii ducand la retragerea
reprezentantelor consulare din oras.
Sulina
devine punct strategic militar, bombardat de
aliati in 25 august 1944, moment in care peste
60 % din cladirile orasului au fost distruse. Dupa
razboi, intra sub influenta sovietica, care incearca
sa stearga orice urma a istoriei existentei de
83 de ani a Comisiei Europene a Dunarii.
La recensamantul din anul 2002, s-a inregistrat
o populatie de 4628 locuitori, constatandu-se
o depopulare a orasului de circa 20 % in ultimii
12 ani, ca urmare a declinului accentuat al vietii
socio-economice a orasului.
Personalitati legate de istoria localitatii: Sir
Charles Hartley (1856 - 1907), supranumit "parintele Dunarii",
consultant pe probleme maritime al Austriei,
Rusiei, Egiptului, Romaniei, Bulgariei si Indiei,
inginer sef al CED pentru saparea Canalului Sulina
si regularizarea gurilor fluviului, membru al Comisiei
Tehnice Internationale pentru Canalul Suez (1884)
si a Canalului Panama (1879); Amiralul August Hobbart,
comandant al yachtului reginei Angliei si combatant
in razboiul Crimeii, care aminteste despre Sulina in lucrare sa "Infruntand
marile"; printesa Ecaterina Moruzi, nepoata lui Ioan Sturza, voievod
al Moldovei; Constantin C. Moruzi, subprefect de Sulina, scriitor; dirijorul
George Georgescu, director timp de 7 ani la Metropolitan Opera din New York;
scriitorul - comandant de cursa lunga Eugeniu P. Botez, autorul romanului "Europolis",
semnat sub pseudonimul Jean Bart; poetul Alexandru
Macedonski, care a indeplinit functia de director al gurilor Dunarii. |