Legea nr. 192 din 19 aprilie 2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei
nr. 200 din 20 aprilie 2001
Parlamentul Romaniei
adopta prezenta lege
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Protectia fondului piscicol, pescuitul si
acvacultura sunt activitati de interes general, care se supun prevederilor
prezentei legi, precum si conventiilor internationale din domeniu la
care Romania este parte.
Art. 2. - Obiectul prezentei legi il constituie:
a) protejarea fondului piscicol;
b) activitatile de protectie a
fondului piscicol natural si de pescuit, desfasurate pe teritoriul
Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", care se supun si reglementarilor specifice ale acesteia;
c) exploatarea durabila a resurselor piscicole din
bazinele piscicole naturale ale Romaniei;
d) aplicarea strategiei nationale in domeniu, a prevederilor
conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte;
e) dezvoltarea pisciculturii si a celorlalte ramuri
ale acvaculturii;
f) prevederile prezentei legi referitoare la fondul
piscicol natural se aplica si icrelor depuse, larvelor si puietului animalelor
acvatice.
Art. 3. - in sensul prezentei legi, sunt
considerate:
1. bazine piscicole naturale:
a) Dunarea teritoriala, Delta si lunca inundabila
a Dunarii;
b) Complexul lagunar Razelm-Sinoe si lacurile litorale;
c) paraiele si raurile de munte, colinare, de ses
si zonele lor inundabile;
d) baltile si lacurile naturale;
e) lacurile de acumulare cu zonele lor inundabile
la viituri;
f) reteaua de canale magistrale din sistemele hidroameliorative,
de navigatie si hidroenergetice;
g) limita apelor teritoriale si zona economica exclusiva
a Marii Negre;
2. bazine piscicole amenajate:
a) helesteiele;
b) iazurile cu zonele lor inundabile;
c) pastravariile;
d) vivierele flotabile;
e) statiile de reproducere artificiala;
f) instalatiile pentru cresterea superintensiva.
Art. 4. - in sensul prezentei legi, termenii inscrisi mai jos au urmatorul
inteles:
- acvacultura - ansamblu de procedee si tehnici avand
ca scop reproducerea, ameliorarea si cresterea pestilor si a altor vietuitoare
acvatice;
- administrator - persoana juridica de interes public
careia statulii incredinteaza administrarea fondului piscicol natural;
- amenajari piscicole - helesteiele, iazurile cu zonele
lor inundabile, pastravariile, instalatiile de viviere flotabile, statiile
de reproducere
artificiala, alte instalatii destinate reproducerii
si cresterii pestilor si a
altor vietuitoare acvatice;
- autorizatie/licenta de pescuit/acvacultura - act
emis de administrator, care atesta faptul ca unei persoane fizice sau
juridice i s-a atribuit dreptul de pescuit sau de practicare a acvaculturii;
- atestat - act emis conform legii, care certifica
faptul ca o persoana fizica este pescar profesionist sau piscicultor;
- bazine piscicole naturale - paraiele si raurile
de munte, colinare, de ses, in regim natural sau ameliorat, baltile si
lacurile naturale, lacurile litorale, lacurile de acumulare si canalele
magistrale sau de navigatie;
- braconaj piscicol - infractiunea care consta in
practicarea ilegala a pescuitului in bazinele piscicole naturale;
- captura - cantitatea de peste si alte animale acvatice
pescuita intr-un bazin acvatic, exprimata in kilograme sau in numar de
exemplare;
- captura totala admisibila (TAC) - cantitatea pescuita,
exprimata in kilograme sau in numar de exemplare, ce poate fi extrasa
anual dintr-un stoc de peste fara a afecta capacitatea de refacere naturala
a populatiilor de pesti sau alte organisme acvatice, a speciei sau speciilor
pescuite;
- capacitate de pescuit - cantitatea de peste ce poate
fi extrasa de o unitate de pescuit, cum ar fi un individ, o comunitate,
o nava sau o flota, care se presupune ca poate activa fara a fi limitata
captura;
- cota - parte a capturii totale admisibile, din fiecare
specie sau grup de specii, ce se acorda anual persoanelor fizice si juridice
autorizate sa desfasoare pescuit comercial;
- efectiv piscicol - totalitatea populatiilor de pesti,
scoici, broaste si alte vietuitoare acvatice, existente in bazinele piscicole
amenajate;
- efort de pescuit - numarul de unelte de pescuit,
de un anume tip, ce activeaza in unitatea de timp, cum sunt numarul de
traulari, numarul de carlige instalate, numarul de navoade sau numarul
de lansari, intr-o zi;
- exploatare durabila - exploatarea diferitelor componente
biologice acvatice intr-o maniera si la un nivel care sa nu conduca,
pe termen lung, la declinul uneia dintre componente, iar potentialul
lor si al ecosistemelor sa corespunda nevoilor si aspiratiilor generatiilor
prezente si viitoare;
- ferma piscicola - unitate functionala de baza in
piscicultura, determinata geografic, alcatuita din una sau mai multe
amenajari piscicole;
- fond piscicol - totalitatea populatiilor de pesti,
raci, scoici, broaste si a altor vietuitoare acvatice;
- furt piscicol - infractiunea care consta in sustragerea
pestelui sau in practicarea ilegala a pescuitului, in amenajarile piscicole;
- inspector piscicol - persoana fizica autorizata
de autoritatea publica centrala care raspunde de piscicultura sa efectueze
inspectii privind supravegherea respectarii aplicarii legislatiei, in
pescuit si acvacultura;
- inspectie piscicola - vizita la bordul unei nave
(ambarcatiuni) pentru a se verifica validitatea certificatelor si a documentelor
specifice necesare pentru pescuit, a inregistrarii capturilor, a starii
navei (ambarcatiunii), a uneltelor de pescuit, a echipamentelor si utilajelor
de prelucrare si depozitare a capturilor, precum si pentru respectarea
legalitatii specifice desfasurarii activitatii de acvacultura;
- jurnal de pescuit - registru de la bordul navelor
sau ambarcatiunilor de pescuit, in care sunt inregistrate zilnic datele
de efort de pescuit si capturile realizate, pe specii;
- nava de pescuit - orice nava care executa sau intentioneaza
sa execute o exploatare comerciala a resurselor acvatice vii, inclusiv
navele transportuare, navele de prelucrare si orice alta nava implicata
in astfel de operatiuni;
- nava de inspectie piscicola - nava neangajata in
pescuitul comercial, care este destinata controlului si supravegherii
activitatii de pescuit;
- patrimoniu piscicol - totalitatea fondului piscicol
din bazinele piscicole naturale, efectivul piscicol, amenajarile piscicole,
precum si constructiile cu instalatiile aferente;
- pescar profesionist - persoana fizica atestata conform
legii sa exercite pescuitul in scop comercial;
- piscicultor - persoana fizica atestata sa exercite
lucrari in cadrul fermelor de acvacultura;
- pescar sportiv - persoana fizica, care practica
pescuitul recreativ/sportiv in baza unui permis;
- pescuit - capturarea pestelui si a altor vietuitoare
acvatice in scop comercial, stiintific sau recreativ/sportiv, pe baza
de autorizatie/licenta/permis de pescuit, in locuri, perioade si cu unelte
prevazute de lege;
- piscicultura - ramura a acvaculturii, care se ocupa
cu tehnologii de crestere a pestelui si care implica diferite forme de
interventie in procesul de reproductie, crestere, furajare, ameliorare
si protectie a populatiilor piscicole;
- protectia fondului piscicol - ansamblul de masuri
si reglementari prin care se asigura conservarea biodiversitatii si exploatarea
rationala a fondului piscicol, in conditii de pastrare a echilibrului
ecologic;
- pescar - persoana care desfasoara o activitate de
pescuit de pe mal, din apa, de pe o platforma fixa sau plutitoare, ambarcatiune
sau vas;
- fisierul navelor de pescuit - registru in care sunt
inregistrate toate navele si ambarcatiunile de pescuit, pe categorii,
dimensiuni, putere a motorului,
tipuri de activitati si tehnologii de pescuit, zone
de pescuit, proprietari;
- specie introdusa - orice specie transportata si
lansata intentionat sau accidental de om intr-un mediu diferit de cel
al prezentei sale naturale;
- sistem de monitorizare a navelor de pescuit (SMNP)
- sistem automatizat de transmitere in timp real catre compania nationala
autorizata a localizarii navelor, a capturilor realizate si a efortului
de pescuit depus pentru realizarea acestora.
Art. 5. - Fondul piscicol din bazinele piscicole naturale, astfel cum sunt
prevazute la art. 3 pct. 1 si cum sunt definite la art. 4, apartine domeniului
public de interes national si local.
Art. 6. - Fondul piscicol din amenajarile piscicole, precum si amenajarile
piscicole, astfel cum sunt prevazute la art. 3 pct. 2 si cum sunt definite
la art. 4, pot apartine, dupa caz, domeniului public de interes national
sau local ori domeniului privat.
Art. 7. - (1) Strategia in domeniul conservarii biodiversitatii din bazinele
piscicole naturale este atributia autoritatii publice centrale de protectie
a mediului.
(2) Strategia in domeniul protectiei fondului piscicol
si pescuitului din bazinele piscicole naturale, precum si din bazinele
piscicole amenajate, a acvaculturii si valorificarii productiei, indiferent
de forma de proprietate sau de administrare, se realizeaza de autoritatea
publica centrala sau pentru agricultura si alimentatie Impreuna cu autoritatea
publica centrala care raspunde de mediu.
(3) Anual autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura, precum si autoritatea publica centrala care
raspunde de mediu vor sprijini din bugetul propriu realizarea obiectivelor
si actiunilor prevazute in strategie.
. : . sus
TITLUL II
Pescuitul in bazinele naturale si autorizarea
pescuitului
CAPITOLUL I
Administrarea si exploatarea fondului
piscicol
Art. 8. - (1) Pentru administrarea
fondului piscicol din domeniul public de interes national, precum si
din amenajarile piscicole din domeniul public si privat al statului,
exceptand apele de munte si zona administrata de Administratia Rezervatiei
Biosferei "Delta
Dunarii", se infiinteaza, conform legii, Compania Nationala de Administrare
a Fondului Piscicol, cu personalitate juridica.
(2) Statutul Companiei Nationale de Administrare a
Fondului Piscicol se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de
60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Art. 9. - Patrimoniul Companiei Nationale de Administrare
a Fondului Piscicol se constituie din amenajarile piscicole - constructiile
cu instalatiile aferente, definite la art. 6.
Art. 10. - Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol functioneaza pe baza de gestiune economica proprie prin autofinantare,
in subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, avand
urmatoarele atributii:
a) aplica strategiile nationale din domeniul protejarii
fondului piscicol si gestionarii exploatarii durabile prin pescuit, a
resurselor piscicole ce apartin fondului piscicol, precum si dezvoltarea
pisciculturii si a celorlalte ramuri ale acvaculturii;
b) elaboreaza metodologia de evaluare a fondului piscicol
si de stabilire a cotelor anuale de pesti si o supune spre aprobare autoritatii
publice centrale care se ocupa de piscicultura;
c) asigura exploatarea durabila prin pescuitul comercial
si pescuitul recreativ/sportiv, la nivelul cotelor admisibile, din fondul
piscicol proprietate publica si privata a statului;
d) acorda licente/autorizatii de pescuit comercial,
recreativ/sportiv persoanelor fizice si juridice, in conditiile legii;
e) concesioneaza catre persoanele fizice sau juridice
fondul piscicol din domeniul public si privat al statului, in vederea
exploatarii si valorificarii resurselor piscicole;
f) elaboreaza si propune spre aprobare autoritatii
publice centrale pentru agricultura si alimentatie nivelul minim al redeventei
si al tarifelor de acordare a licentelor si autorizatiilor de pescuit;
g) protejeaza, conserva si reface prin repopulari
fondul piscicol din bazinele naturale;
h) elaboreaza norme si propune reglementari in conformitate
cu atributiile ce deriva din obiectul de activitate si cu obligatiile
asumate de Romania prin semnarea acordurilor si aderarea la organisme
si conventii internationale in domeniu si le supune spre aprobare autoritatii
publice care se ocupa de piscicultura;
i) organizeaza si desfasoara activitati de inspectie
piscicola privind respectarea prevederilor prezentei legi si a altor
reglementari in vigoare;
j) organizeaza si coordoneaza activitatile de cercetare
stiintifica in domeniul pescuitului si acvaculturii;
k) presteaza servicii pentru terti;
l) desfasoara activitati de pescuit, piscicultura,
procesare, transport si comercializare a pestelui pentru bazinele piscicole
naturale si amenajarile piscicole care nu sunt concesionate.
Art. 11. - Veniturile Companiei Nationale de Administrare
a Fondului Piscicol provin din:
a) tarife pentru atestarea, licentierea si autorizarea
activitatilor de pescuit comercial, recreativ/sportiv si acvacultura,
acordate persoanelor fizice sau juridice;
b) contravaloarea cotelor de pescuit stabilite in
conditiile legii;
c) despagubiri, inchirieri, prestari de servicii;
d) alte venituri din activitati economice proprii.
rt. 12. - (1) Reglementarile specifice privind concesionarea
catre agentii economici a suprafetelor de terenuri ocupate de amenajarile
piscicole din domeniul public si privat al statului si concesionarea
bazinelor naturale din domeniul public al statului se stabilesc de autoritatea
publica centrala pentru agricultura, alimentatie si silvicultura si de
autoritatea publica centrala de mediu.
(2) Detinatorii de active si cei care au contracte
in derulare au drept de preemtiune la concesionare.
. : . sus
CAPITOLUL II
Dreptul de pescuit si autorizarea pescuitului
Art. 13. - (1) Dreptul de pescuit
in bazinele piscicole naturale apartine statului si se exercita, exceptand
apele de munte si ale zonei Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii",
prin Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol, in conformitate
cu prevederile prezentei legi.
(2) Atribuirea dreptului de pescuit persoanelor fizice
si juridice se face prin autorizare de catre Compania Nationala de Administrare
a Fondului Piscicol.
(3) Exercitarea pescuitului se face in baza unui permis
nominal eliberat de persoanele juridice autorizate.
Art. 14. - (1) Dreptul de pescuit in scop comercial
al fondului piscicol natural din domeniul public se atribuie de administratorii
statului in doua moduri:
a) prin concesionare, pe baza de licitatie publica,
societatilor comerciale, asociatiilor de pescari si altor forme de asociere;
detinatorii de active si cei care au contracte in derulare au drept de
preemtiune la concesionare;
b) prin eliberare de permis de pescuit individual
pescarilor profesionisti in scopul exercitarii pescuitului.
(2) Conditiile si criteriile de aplicare a prevederilor
alin. (1) se stabilesc de autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura.
(3) Dreptul de pescuit in scop recreativ/sportiv se
atribuie de administratorii statului, prin concesionare, asociatiilor
de pescari sportivi si altor forme de asociere.
(4) Dreptul de pescuit in scop stiintific se atribuie
de administratorii statului institutiilor si organizatiilor de cercetare.
(5) Conditiile de participare la licitatii in vederea
obtinerii dreptului de pescuit in scop comercial si a dreptului de organizare
a pescuitului in scop recreativ/sportiv sunt stabilite, conform legislatiei
in vigoare si prin reglementari specifice, de autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si silvicultura.
Art. 15. - Detinatorii de autorizatii de pescuit pot
fi:
a) persoane juridice cu profil piscicol sau care au
prevazute in statut activitati piscicole;
b) institute, centre si statiuni de cercetare din
domeniul piscicol;
c) asociatii care desfasoara si activitati piscicole;
d) asociatii de pescari sportivi;
e) persoane fizice care au atestata calitatea de pescar
profesionist.
Art. 16. - (1) Dreptul de pescuit obtinut in baza
unei autorizatii piscicole se exercita prin permisul de pescuit.
(2) Permisul de pescuit este individual si netransmisibil.
(3) Persoanele juridice care au dobandit dreptul de
pescuit in scop comercial prin concesionare elibereaza permise de pescuit
individual pescarilor profesionisti angajati sau membrilor asociatiei,
in limita numarului stabilit de administratie.
(4) Permisul de pescuit individual nu da dreptul titularului
la angajarea de personal ajutator pentru activitatea de pescuit.
(5) Modelul permisului de pescuit va fi stabilit prin
ordin al ministrului autoritatii publice centrale pentru agricultura
si alimentatie.
Art. 17. - (1) Licenta/autorizatia de pescuit se poate
anula fara despagubire daca cel licentiat/atestat nu indeplineste conditiile
stabilite prin aceasta.
(2) in licenta/autorizatia de pescuit in scop comercial
si in autorizatia de pescuit recreativ/sportiv se vor specifica conditiile
de exercitare a pescuitului, metodele de pescuit, tipul si numarul uneltelor
si ambarcatiunilor de pescuit, numarul pescarilor, cota de pescuit defalcata
pe specii, precum si alte masuri pentru asigurarea exploatarii durabile
a fondului piscicol.
(3) Detinatorii unei autorizatii de pescuit sunt obligati
sa marcheze zonele care fac obiectul acesteia, sub controlul administratorilor
statului.
Art. 18. - (1) Pentru derivatiile naturale sau artificiale
ale unui curs de apa, reprezentate de brate secundare, canale de irigatii
sau tranzitare, autorizatia de pescuit revine titularului de autorizatie
pentru cursul principal de apa.
(2) in cazul in care o apa in regim neamenajat Isi
schimba albia ca urmare a unor evenimente naturale sau devieri artificiale
beneficiarii autorizatiei de pescuit initiale sunt autorizati piscicol
atat pentru noua albie si vechea albie ramasa, cat si pentru luciul de
apa ce eventual ar aparea ca urmare a indiguirilor limitrofe efectuate.
(3) Marirea suprafetei unui luciu de apa in regim
natural de scurgere ca urmare a constructiei unei acumulari pe cuveta
sa determina extinderea dreptului de pescuit asupra intregii suprafete.
Daca luciul de apa exploatat piscicol inunda malurile, posesorul autorizatiei
de pescuit este indreptatit sa pescuiasca in perimetrul inundat.
. : . sus
CAPITOLUL III
Exercitarea pescuitului
Art. 19. - Prin pescuit in scop comercial se intelege
capturarea pestelui si a altor animale acvatice prin metode si cu unelte
admise de lege, de catre personal autorizat, in conditiile prezentei
legi.
Art. 20. - (1) Prin pescuit in scopuri stiintifice
se intelege capturarea pestelui si a altor animale acvatice pentru studiul
populatiilor, migratiilor si impactului factorilor antropici asupra fondului
piscicol, reproducerea artificiala in vederea refacerii prin repopulari
a populatiilor vulnerabile si periclitate si pentru experimentarea de
noi metode si unelte de pescuit.
(2) Pescuitul in scopuri stiintifice se poate efectua
in orice perioada a anului, inclusiv in perioadele de prohibitie, in
orice loc, cu orice unelte sau metode de pescuit, in baza unei autorizatii
speciale emise de autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura.
(3) in perioadele de prohibitie autorizatia speciala
se emite de autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura, cu avizul autoritatii publice centrale de mediu.
Art. 21. - (1) Prin pescuit in scop recreativ/sportiv
se intelege pescuitul efectuat cu undita si cu lanseta, in scop de agrement/performanta,
pe baza unui permis nominal eliberat in conditiile prezentei legi, cu
respectarea regulilor prevazute in anexa nr. 3.
(2) Pescuitul recreativ/sportiv se poate exercita
si in amenajari piscicole si in lacuri de acumulare in care se practica
piscicultura, in conditiile si pe baza regulilor stabilite de detinatorul
sau administratorul fondului piscicol din acele lacuri.
. : . sus
CAPITOLUL IV
Paza fondului piscicol
Art. 22. - Administratorii si beneficiarii dreptului
de pescuit exercita cu personal specializat paza fondului piscicol si
controlul activitatilor de pescuit si exploatare a acestuia, combaterea
braconajului, furturilor, distrugerilor si degradarilor.
Art. 23. - Personalul de paza este dotat, in conditiile
legii, cu armament si echipament corespunzator.
Art. 24. - Personalul de paza pe timpul exercitarii
atributiilor de serviciu este asimilat personalului care indeplineste
o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 25. - Organizarea activitatii de paza la nivelul
structurilor teritoriale proprii este reglementata prin statutul administratorilor.
Art. 26. - Unitatile de politie, Garda de coasta,
Politia de frontiera si Jandarmeria, potrivit atributiilor ce le revin
in temeiul legii, au obligatia de a sprijini actiunile de paza a fondului
piscicol.
. : . sus
TITLUL III
Piscicultura
CAPITOLUL I
Organizarea activitatii de piscicultura
Art. 27. - Autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura elaboreaza si aplica unitar strategia dezvoltarii
si politica economica a Guvernului in domeniul pisciculturii, din amenajarile
piscicole, indiferent de zona geografica, forma de proprietate si modul
de exploatare.
Art. 28. - Concesionarea fondului piscicol din proprietatea
publica sau privata a statului se face de catre Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol, in conditiile legii.
Art. 29. - (1) Utilizarea amenajarilor piscicole pentru
realizarea productiei de peste si alte animale acvatice, din domeniul
public si privat al statului, este obligatorie pentru toti detinatorii.
(2) Schimbarea folosintelor piscicole sau dezafectarea
amenajarilor piscicole se aproba fundamentat de autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si silvicultura, cu avizul autoritatii
publice centrale de protectie a mediului.
Art. 30. - Autorizarea agentilor economici care desfasoara
activitate de piscicultura in amenajari piscicole, indiferent de forma
de proprietate, se face conform prezentei legi de catre autoritatea publica
centrala pentru agricultura, alimentatie si silvicultura, prin directiile
agricole.
Art. 31. - Autorizarea agentilor economici care desfasoara
activitate de piscicultura se face cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) face dovada ca este legal constituit si are in
obiectul de activitate piscicultura;
b) face dovada ca are in posesie sau in exploatare
bazine amenajate pentru piscicultura;
c) face dovada ca se incadreaza in reglementarile
de protectie a mediului si a celor sanitar-veterinare.
Art. 32. - Controlul agentilor economici autorizati
care desfasoara activitate de piscicultura, indiferent de forma de proprietate,
se exercita de catre autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura, prin Directia pescuit, piscicultura si inspectie,
in conformitate cu prezenta lege.
. : . sus
CAPITOLUL II
Dezvoltarea activitatii de piscicultura
Art. 33. - Autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura, Impreuna cu alte autoritati publice centrale,
cu sprijinul prefectilor si al consiliilor judetene si locale, vor identifica,
in baza unor studii de specialitate, terenurile apartinand proprietatii
publice si private, care se preteaza la realizarea de amenajari piscicole.
Art. 34. - Amenajarile piscicole, indiferent de forma
de proprietate, care prin degradare si-au pierdut total sau partial potentialul
de productie, vor fi incluse de autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura, in conformitate cu legea, in categoria terenurilor
in curs de ameliorare.
Art. 35. - Autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura si autoritatea publica centrala de protectie
a mediului vor lua masuri pentru introducerea in cultura a unor specii
valoroase de pesti, scop in care se vor realiza amenajari piscicole specializate
in reproducerea si cresterea acestora (sturioni, pastrav, lipan, lostrita,
coregon, chefal, cambula, anghila).
Art. 36. - In scopul dezvoltarii acvaculturii autoritatea
publica centrala pentru agricultura, alimentatie si silvicultura intreprinde
masuri pentru stimularea realizarii unor amenajari specializate in reproducerea
si cresterea broastelor, racilor, scoicilor si a altor vietuitoare acvatice.
. : . sus
TITLUL IV
Inspectia piscicola
Art. 37. - (1) Urmarirea respectarii prevederilor
prezentei legi, precum si a celorlalte reglementari in domeniu se realizeaza
de catre autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura si de autoritatea publica centrala de protectie a mediului,
prin organisme de specialitate.
(2) in scopul indeplinirii atributiilor prevazute
la alin. (1) autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura infiinteaza Inspectia Piscicola ca organism de specialitate.
Pentru monitorizarea capacitatii de pescuit national autoritatea publica
centrala pentru agricultura, alimentatie si silvicultura, in colaborare
cu inspectoratul Navigatiei Civile si cu Registrul Naval Roman, infiinteaza
Fisierul Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a organismelor
de specialitate se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 60
de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 38. - in scopul indeplinirii atributiilor de
control personalul organismelor de specialitate are dreptul:
a) de acces la bazinele piscicole, pe ambarcatiuni,
la uneltele de pescuit, la punctele de colectare si de livrare a pestelui,
in fermele piscicole, pentru a constata modul cum sunt respectate reglementarile
piscicole si cum sunt aplicate masurile de protectie a fondului piscicol
si de combatere a furturilor si braconajului;
b) de control asupra lucrarilor, constructiilor si
instalatiilor care au legatura cu pescuitul, cresterea pestelui si protectia
fondului piscicol;
c) de control al datelor si documentelor in legatura
cu pescuitul, originea si circulatia pestelui conform certificatului
de origine si circulatie a produselor de origine animala;
d) de control al modului cum sunt respectate reglementarile
privind protectia fondului piscicol;
e) de a constata faptele care constituie contraventii
si infractiuni in domeniul pescuitului si protectiei fondului piscicol,
pisciculturii si circulatiei pestelui, icrelor, produselor din peste,
altor vietuitoare acvatice (broaste, raci si scoici), precum si de a
intocmi documentele potrivit legii;
f) de urmarire a realizarii cotelor alocate, a inregistrarii
capturilor, a marcarii navelor si ambarcatiunilor si a implementarii
sistemului de supraveghere prin satelit;
g) de inspectie si control pe navele si ambarcatiunile
de pescuit.
. : . sus
TITLUL V
Protectia fondului piscicol
Art. 39. - Protectia fondului piscicol se realizeaza
prin prohibitia anuala a pescuitului, prin interdictia actiunilor care
pot constitui contraventii si infractiuni la prezenta lege, precum si
prin orice alte masuri care sa asigure exploatarea durabila a fondului
piscicol si conservarea biodiversitatii.
Art. 40. - (1) Anual autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si silvicultura Impreuna cu autoritatea
publica centrala de protectie a mediului vor stabili, prin ordin comun,
perioadele si zonele de prohibitie a pescuitului. Ordinul se emite pentru
toate speciile de pesti si animale acvatice si pentru toate zonele tarii,
la inceputul lunii aprilie, dar nu mai tarziu de 15 aprilie, si este
valabil pana la aparitia ordinului de prohibitie din anul urmator.
(2) in scopul protectiei fondului piscicol pescuitul
speciilor de pesti mentionate in anexa nr. 2 este interzis in perioadele
si in zonele definite in aceasta. Prin ordinul de prohibitie se va specifica
durata de prohibitie.
Art. 41. - (1) Autoritatile publice centrale care
emit ordinul anual de prohibitie pot, in conditii hidroclimatice deosebite
sau pe baza unor studii fundamentate, sa modifice, prin ordin al ministrului,
perioadele de prohibitie si speciile prohibite stabilite in anexele nr.
1 si 2, mentinand insa numarul total de zile.
(2) Pentru apele curgatoare care constituie frontiera
de stat perioadele de prohibitie si regulile de pescuit se stabilesc
in concordanta cu conventiile internationale incheiate cu celelalte state
riverane.
Art. 42. - Pentru protectia fondului piscicol se interzice
folosirea urmatoarelor unelte si metode de pescuit:
a) setci fixe, cu exceptia ohanelor, in zona litoralului
marin;b) setci si ave de orice tip, in Complexul Razelm-Sinoe, ghiolurile
Belciuc-Erenciuc si lacurile litorale;
c) setci monofilment in toate apele;
d) pescuitul electric, cu exceptia celui practicat
in scop stiintific;
e) oprirea, abaterea, rastocirea unei ape curgatoare
sau scurgerea apei in parte sau in intregime;
f) pescuitul cu materiale explozive, precum si cu
substante toxice si narcotice de orice fel;
g) pescuitul cu unelte din plasa in raurile si lacurile
naturale din zona de munte;
h) pescuitul cu momeli metalice si pesti artificiali
in raurile populate cu lostrita;
i) pescuitul cu ostia, sulita, tepoaia, japca si orice
alt fel de unelte intepatoare sau agatatoare.
Art. 43. - (1) Prin ordin comun al autoritatii publice
centrale pentru agricultura, alimentatie si silvicultura si al autoritatii
publice centrale de protectie a mediului, in apele apartinand domeniului
public si privat se pot institui zone de protectie piscicola, ce se delimiteaza
in teren prin semne distincte.
(2) Zonele de protectie piscicola pot fi:
a) de protectie a reproducerii, ce reprezinta locuri
predilecte pentru depunerea icrelor si dezvoltarea puietului;
b) de protectie a diversitatii speciilor piscicole
reunite intr-un ecosistem acvatic;
c) de protectie pentru iernarea pestelui.
(3) instituirea zonelor de protectie se realizeaza
la propunerea administratorilor statului.
(4) Prin ordin comun al autoritatii publice centrale
pentru agricultura, alimentatie si silvicultura si al autoritatii publice
centrale de protectie a mediului, in zonele de protectie piscicola, pentru
o anumita perioada, pot fi limitate sau interzise:
a) pescuitul anumitor specii de pesti si al altor
organisme acvatice;
b) lucrari care Impiedica migrarea, reproducerea sau
pun in pericol existenta populatiilor piscicole, cum ar fi ingustarea/bararea
cursului apei, taierea si recoltarea plantelor, extragerea de namol,
nisip si pietris, colectarea ghetii;
c) lucrari in zona malurilor, precum si taierea arborilor
si arbustilor de pe mal;
d) admiterea in zona a ratelor si gastelor domestice.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4) activitatile
prevazute la lit. a)-c) nu pot fi limitate sau interzise in urmatoarele
situatii:
a) cand pescuitul se desfasoara in scopuri stiintifice
sau de cercetare;
b) din considerente de prevenire a inundatiilor.
Art. 44. - (1) Autoritatea publica centrala de protectie
a mediului si autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura, impreuna cu administratorii statului, incurajeaza si
promoveaza programele de redresare a populatiilor unor specii valoroase
sau periclitate, prin:
a) identificarea, amenajarea si protectia zonelor
naturale de reproducere;
b) infiintarea de pepiniere pentru producerea puietului
de sturioni, pastrav, lipan, lostrita si alte specii cu valoare economica
si stiintifica;
c) organizarea de centre pentru cresterea si inmultirea
chefalului, cambulei, anghilei, scoicilor si racilor;
d) organizarea activitatii de monitoring asupra efectivelor
piscicole din apele apartinand domeniului public si stabilirea masurilor
de refacere a populatiilor periclitate.
(2) in caz de necesitate administratorii statului
au obligatia sa ia masuri pentru completarea fondului piscicol prin repopulari.
Art. 45. - (1) Autoritatea publica
centrala de protectie a mediului, impreuna cu autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si silvicultura, va putea declara regiuni
de crutare anumite parti din Dunare, rauri, paraie, lacuri, canale,
precum si zone de la tarmul Marii Negre, ce vor fi constatate ca locuri
favorabile pentru cantonarea, reproducerea si hranirea puietului si
adultilor speciilor de organisme acvatice, cu exceptia perimetrelor
care intra in competenta Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii",
conform prevederilor legale.
(2) in apele declarate regiuni de crutare se interzic,
pe toata perioada anului, orice gen de pescuit, inclusiv cu undita, precum
si alte activitati cum sunt recoltarea vegetatiei, extragerea balastului,
vanatul, cresterea animalelor, turismul.
(3) Administratorii au obligatia sa marcheze perimetrele
regiunilor de crutare si sa asigure paza sau controlul respectarii prevederilor
legale.
Art. 46. - (1) in scopul protectiei fondului piscicol
sunt supuse interdictiei urmatoarele actiuni si activitati:
a) mutarea, deteriorarea sau distrugerea semnelor
indicatoare de reglementare a pescuitului, amplasate in zona bazinelor
piscicole;
b) recoltarea stufului, papurei, rogozului si a altor
plante acvatice din bazinele piscicole, fara autorizarea proprietarului
sau beneficiarului de folosinta piscicola;
c) circulatia cu ambarcatiuni
cu motor in Delta Dunarii si in Complexul de lacuri Razelm-Sinoe in
afara traseelor aprobate de Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
Se excepteaza circulatia pe caile navigabile si pe cele de acces la
localitatile care nu au alte cai de comunicatie, precum si circulatia
ambarcatiunilor autorizate in conditiile legii;
d) circulatia cu autovehicule si scoaterea materialului
lemnos prin albiile apelor curgatoare din zona de munte, precum si circulatia
cu ambarcatiuni cu motor in bazinele piscicole din zona de munte fara
autorizatia autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
e) inchiderea cu garduri si prispe
pescaresti sau cu alte unelte de pescuit de orice fel a garlelor de
legatura, a baltilor si terenurilor inundabile, daca prin aceasta se
Impiedica accesul sau se pescuiesc pestii care migreaza in timpul viiturilor
de apa sau in perioada de reproducere, precum si scurgerea libera a
apelor o data cu fondul piscicol din ele. Fac exceptie inchiderile
pescaresti si stuficole din Delta si Lunca Dunarii, in perioadele de
viituri, autorizate in conditiile si in locurile stabilite de autoritatea
publica centrala de protectie a mediului si de Administratia Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii";
f) modificarea regimului de scurgere a apei in scopul
practicarii pescuitului, fara acordul administratorului;
g) distrugerea sau degradarea din culpa a trecatorilor
pentru pesti, a pintenilor, a cascadelor, toplitelor si a altor instalatii
si amenajari cu scop piscicol;
h) infiintarea de pepiniere si crescatorii piscicole
fara avizul autoritatii publice centrale pentru agricultura si alimentatie;
i) distrugerea sau degradarea digurilor, barajelor
si canalelor pescaresti, taluzurilor si malurilor inierbate, precum si
distrugerea, degradarea sau micsorarea zonelor de protectie a apelor;
j) asezarea uneltelor de pescuit fixe sau plutitoare
in deriva pe mai mult de doua treimi din latimea raurilor, garlelor sau
canalelor;
k) reducerea din culpa a debitelor de apa in apele
naturale, daca prin aceasta se pericliteaza existenta fondului piscicol;
l) deschiderea, inchiderea sau obturarea canalelor
si manipularea instalatiilor hidrotehnice de orice fel in alt mod decat
cel stabilit prin normele tehnice;
m) pescuitul in zonele de protectie speciala pentru
iernarea pestelui;
n) folosirea cu orice titlu de navoade, voloace, setci,
ave, prostovoale, varse, vintire, precum si alte tipuri de unelte de
pescuit comercial de catre persoane fizice sau persoane juridice neautorizate,
aruncarea sau depozitarea rumegusului, deseurilor menajere si zootehnice
si a oricaror materii si materiale, produse si substante poluante pe
malurile raurilor, paraielor, lacurilor, baltilor si amenajarilor piscicole;
o) folosirea armelor de foc pentru capturarea delfinilor
si pestilor;
p) accesul cu animale si mijloace de transport de
orice fel pe diguri si in incintele amenajarilor piscicole;
r) pescuitul reproducatorilor in perioada de prohibitie
si distrugerea icrelor acestora din zonele de reproducere naturala special
marcate.
(2) Popularea sau aclimatizarea de specii ori de hibrizi
noi pentru fauna si flora acvatica a tarii este permisa numai cu avizul
autoritatii publice centrale de protectie a mediului.
Art. 47. - (1) Dimensiunile minime ale speciilor de
pesti si alte animale acvatice, admise la pescuit in bazinele piscicole
naturale, si dimensiunile minime ale ochiului uneltelor de pescuit sunt
prevazute in anexa nr. 4.
(2) in functie de rezultatele cercetarilor si de evolutia
marimii stocurilor, anexa nr. 4 poate fi modificata prin hotarare a Guvernului,
la propunerea autoritatii publice centrale pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura si a autoritatii publice centrale de protectie a mediului.
Art. 48. - Persoanele juridice sau fizice, care isi
desfasoara activitatea in zona limitrofa bazinelor piscicole naturale,
sunt obligate sa respecte reglementarile privind conservarea si protectia
fondului piscicol.
Art. 49. - (1) Persoanele fizice si persoanele juridice,
care folosesc apele din domeniul public in alte scopuri decat cel piscicol,
sunt obligate:
a) sa echipeze prizele de apa cu instalatii care sa
impiedice patrunderea pestelui;
b) sa mentina in lacurile de acumulare niveluri de
apa optime pentru iernarea si dezvoltarea normala a fondului piscicol,
in conditiile regulamentelor de gospodarire a apelor, cu exceptia cazurilor
de forta majora;
c) sa amenajeze zone speciale de pescuit si zone pentru
protejarea si salvarea fondului piscicol la golirea lacurilor de acumulare;
d) sa asigure debitul minim de apa necesar in vederea
dezvoltarii normale a fondului piscicol in aval de lacurile de acumulare.
(2) Autoritatea publica centrala de protectie a mediului,
prin organismul sau specializat, va stabili conditiile tehnice de indeplinire
a obligatiilor prevazute la alin. (1) si va urmari respectarea lor.
Art. 50. - Autoritatea publica centrala de protectie
a mediului si autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie
si silvicultura, impreuna cu unitatile de cercetare-proiectare de profil
si institutiile de invatamant superior de specialitate, precum si Compania
Nationala de Administrare a Fondului Piscicol, sub coordonarea Academiei
Romane, vor efectua studii pentru evaluarea stocurilor existente si a
conditiilor ce influenteaza marimea acestora, pe baza carora sa fie adoptate
masurile necesare pentru protectie si sa stabileasca capturile totale
admisibile (TAC) ale speciilor de organisme acvatice cu valoare economica
si/sau stiintifica ale caror populatii au atins niveluri critice sau
sunt in pericol de disparitie.
Art. 51. - Administratorii si beneficiarii bazinelor
piscicole ale statului au obligatia:
a) sa execute lucrari curente de intretinere a canalelor,
garlelor, altor surse de alimentare cu apa si a zonelor de pescuit;
b) sa execute lucrari de amenajare si constructii
specifice pentru protectia fondului piscicol din apele apartinand domeniului
public.
Art. 52. - (1) Avizarea construirii unor noi baraje
sau centrale hidroelectrice va fi conditionata de existenta studiilor
privind asigurarea debitelor minime permanente pe rauri, in aval de acestea,
necesare vietii, migrarii si reproducerii speciilor de pesti si a altor
vietuitoare acvatice.
(2) Barajele construite pe rauri vor fi echipate cu
instalatii care sa permita migrarea pestilor, iar prizele de captare,
cu dispozitive care sa impiedice aspirarea pestilor si a altor vietuitoare
acvatice, daca pe baza studiilor ce se vor efectua acestea se impun.
(3) Barajele si centralele hidroelectrice noi vor
fi echipate cu astfel de instalatii, iar cele care urmeaza sa se construiasca
pe Dunare vor fi prevazute cu instalatii speciale care sa permita migrarea
sturionilor si scrumbiei de Dunare spre zonele de reproducere. in cazul
in care din studiile realizate rezulta ca echiparea barajului cu trecatori
este ineficienta, cu avizul autoritatii publice centrale pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura si al autoritatii publice centrale de protectie
a mediului, detinatorul cu orice titlu al barajului va realiza amenajari
piscicole pentru producerea puietului din speciile afectate, amplasate
in apropierea lacului de acumulare. Detinatorul cu orice titlu al barajului
este obligat sa predea dupa receptionare, pentru exploatare, Companiei
Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, instalatiile sau amenajarile
piscicole, fara recuperarea valorii de investitie aferente acestora.
Procedura de avizare si de receptie a lucrarilor privind instalatiile
speciale va fi elaborata, in conformitate cu prevederile legale, de catre
autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si silvicultura,
cu avizul autoritatii publice centrale de protectie a mediului, in termen
de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
(4) Pescuitul este interzis in aval de baraje pe o
distanta, masurata de la bazinul de linistire, de 100 m pentru apele
din zona montana, de 300 m pentru apele curgatoare din zona colinara
si de 500 m pentru apele curgatoare din zona de ses. Pentru apele de
frontiera restrictiile de pescuit in zona barajelor se stabilesc prin
conventii si acorduri internationale.
. : . sus
TITLUL VI
Raspunderi si sanctiuni
Art. 53. - incalcarea dispozitiilor prezentei legi
atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala, penala,
materiala sau civila.
Art. 54. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 400.000 lei la 800.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) pescuitul recreativ/sportiv al oricaror specii
de peste, precum si al altor vietuitoare acvatice, exercitat fara permis
sau autorizatie in cursuri de ape curgatoare sau statatoare, canale artificiale,
Delta Dunarii, lacuri naturale sau de acumulare, ape maritime interioare
si in marea teritoriala;
b) pescuitul recreativ/sportiv al oricaror specii
de peste, precum si al altor vietuitoare acvatice, care se exercita in
ape curgatoare, statatoare, canale artificiale, Delta Dunarii, lacuri
naturale sau de acumulare, ape maritime interioare si in marea teritoriala
sau in zone din acestea, in care pescuitul este interzis;
c) refuzul de a prezenta, la cererea persoanelor imputernicite
sa constate contraventiile, permisul sau autorizatia de pescuit.
Art. 55. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 800.000 lei la 1.500.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) pescuitul recreativ in timpul noptii;
b) prinderea salmonidelor cu mana;
c) pescuitul cu momeli metalice si cu pesti artificiali
in raurile populate cu lostrita;
d) pescuitul recreativ/sportiv de catre o singura
persoana in timpul unei zile de la rasaritul si pana la apusul soarelui:
- mai mult de 10 bucati, in total, din speciile de
pastrav, lipan si coregon in apele de munte cu salmonide;
- mai mult de 5 kg de peste, cu exceptia cazului in
care s-a pescuit un singur exemplar a carui greutate depaseste 5 kg,
in apele domeniului public;
e) pescuitul cu momeli naturale in apele de munte
ce ofera conditii de viata salmonidelor nominalizate de autoritatea publica
centrala de protectie a mediului;
f) retinerea de catre pescarii amatori a pestelui
si a altor vietuitoare acvatice pescuite sub dimensiunile minime prevazute
de lege;
g) mutarea, deteriorarea sau distrugerea din culpa
a semnelor indicatoare asezate in raza amenajarilor piscicole.
Art. 56. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) pescuitul lostritei fara autorizatie speciala eliberata
de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura;
b) asezarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva
pe mai mult de doua treimi din latimea raurilor sau a canalelor;
c) pescuitul cu siruri de muste artificiale in apele
salmonicole;
d) extragerea ghetii naturale din perimetrul zonelor
de protectie a faunei piscicole;
e) circulatia cu ambarcatiuni cu motor in apele din
Delta Dunarii, in afara traseelor aprobate de autoritatea publica centrala
de protectie a mediului;
f) utilizarea la pescuit a setcilor si avelor de orice
fel in Complexul lagunar Razelm-Sinoe, in ghiolurile Belciuc-Erenciuc
si in lacurile litorale;
g) folosirea armelor de foc pentru pescuitul delfinilor
si al pestilor.
Art. 57. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 1.200.000 lei la 1.400.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) pescuitul recreativ si sportiv al oricaror specii
de peste, precum si al altor vietuitoare acvatice, exercitat in amenajari
piscicole, altele decat cele autorizate in acest scop;
b) prinderea pestelui cu unelte de pescuit din plasa
sau cu pripoane in apele de munte;
c) pescuirea oricaror specii de peste, crustacee,
moluste sau alte vietuitoare acvatice, in perioadele si in zonele de
prohibitie.
Art. 58. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) oprirea, abaterea, rastocirea unei ape curgatoare
sau scurgerea apei, in parte sau in intregime, fara acordul proprietarului
sau detinatorului folosintei piscicole;
b) introducerea de specii, rase sau hibrizi de pesti,
altele decat cele existente in apele curgatoare, statatoare si in amenajarile
piscicole, fara avizul autoritatii publice centrale de protectie a mediului;
c) neluarea masurilor pentru prevenirea, combaterea
si stoparea extinderii epizootiilor, precum si pentru nedeclararea aparitiei
acestora organelor de specialitate;
d) vanzarea puietului de peste in alte scopuri decat
repopularea;
e) executarea lucrarilor de foraje hidrogeologice
in amenajarile piscicole fara autorizatia proprietarului sau a titularului
dreptului de folosinta piscicola;
f) aruncarea gunoaielor, a rumegusului de lemn, a
resturilor menajere si a oricaror alte materiale in albiile sau pe malurile
cursurilor de ape curgatoare, in albiile sau pe malurile apelor statatoare,
ale canalelor artificiale, lacurilor naturale si de acumulare, apelor
maritime interioare si pe tarmul marii teritoriale, precum si in perimetrul
amenajarilor piscicole.
Art. 59. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 8.000.000 lei la 16.000.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) neanuntarea organelor de specialitate Imputernicite
in acest scop despre primirea la centrele de colectare a unor cantitati
de peste sub dimensiunile minime, in procente mai mari decat cele prevazute
de lege;
b) pescuitul comercial al pestelui si al altor vietuitoare
acvatice sub dimensiunile minime, in procente mai mari decat cele prevazute
de lege;
c) refuzul de a permite accesul la controlul in barci,
salupe si alte ambarcatiuni, in autovehicule, in unitatile de productie
si in perimetrul bazinelor piscicole exploatate prin pescuit recreativ/sportiv
sau comercial al personalului de specialitate Imputernicit in acest scop.
Art. 60. - Constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
a) distrugerea sau degradarea din culpa a digurilor,
barajelor si canalelor, a taluzurilor si malurilor, a instalatiilor hidrotehnice
aferente amenajarilor piscicole;
b) distrugerea sau degradarea din culpa a trecatoarelor
pentru pesti, a toplitelor si a cascadelor podite;
c) reducerea din culpa a debitului de apa pe cursurile
de apa naturale sau amenajate, daca prin aceasta se pericliteaza existenta
faunei piscicole;
d) distrugerea, degradarea sau micsorarea din culpa
a zonelor de protectie perimetrala a amenajarilor piscicole;
e) neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care
Impiedica intrarea pestilor In sistemele de alimentare cu apa, irigatii,
precum si in instalatiile hidroenergetice;
f) neluarea masurilor pentru curatarea zonelor de
pescuit si pentru protejarea si salvarea fondului piscicol la constructia
sau golirea lacurilor de acumulare;
g) neasigurarea debitului de apa necesar in vederea
dezvoltarii normale a faunei piscicole in aval de o lucrare de barare.
Art. 61. - Constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda penala de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale
explozive, pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul
cu ostia, cu japca si cu orice alte unelte intepatoare si agatatoare;
b) pescuitul prin orice metode al reproducatorilor
in perioada de prohibitie si distrugerea icrelor embrionate de peste
in zonele de reproducere naturala;
c) pescuitul sturionilor si al lostritei, sub dimensiunile
legale, in alte scopuri decat pentru repopulare;
d) reducerea debitului si a volumului de apa in amenajarile
piscicole si pe cursurile de apa, in scop de braconaj;
e) pescuitul cu navoade, voloace, crasnice, setci,
ave, prostovoale, varse, vintire sau cu alte unelte de pescuit industrial,
fara autorizatie sau permis de pescuit;
f) pescuitul comercial pe cursul unei ape curgatoare
in zona de 200 metri in aval de baraj;
g) pescuitul comercial cu unelte de pescuit avand
ochiurile sub dimensiunile minime prevazute de lege;
h) deschiderea, inchiderea, obturarea, bararea cu
garduri pescaresti sau cu unelte de pescuit de orice fel a canalelor
si a garlelor de legatura cu lacurile, baltile sau terenurile inundabile;
i) procurarea, transportul si comercializarea ilegala
a pestelui, icrelor si produselor din peste;
j) furtul de peste prin orice mijloace si metode,
din amenajarile piscicole.
Art. 62. - Faptele prevazute la art. 61 lit. a)-e),
daca sunt savarsite in perioada de prohibitie, in timpul noptii sau de
doua sau mai multe persoane impreuna ori de o persoana avand asupra sa
o arma de foc sau substante chimice periculoase, se pedepsesc cu inchisoare
de la 2 la 6 ani. Procurarea, transportul si comercializarea sturionilor,
lostritei si icrelor negre, fara documente legale, constituie fapta agravanta
si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 7 ani.
Art. 63. - Cand infractiunile prevazute la art. 61
si 62 sunt savarsite de persoane cu atributii de constatare a infractiunilor
si contraventiilor, pedepsele se majoreaza cu 2 ani.
Art. 64. - Orice hotarare judecatoreasca care pronunta
o condamnare pentru infractiune in materie de pescuit poate exclude autorul
infractiunii din asociatiile de pescuit pe o durata ce nu poate fi mai
mica de un an si mai mare de 3 ani.
Art. 65. - (1) Cuantumul amenzilor contraventionale
se indexeaza periodic, prin hotarare a Guvernului, in functie de rata
inflatiei.
(2) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia,
la judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita fapta.
Art. 66. - Cuantumul despagubirilor datorate pentru
pagube cauzate fondului piscicol prin fapte ce constituie infractiuni
se stabileste de experti, se hotaraste de instantele judecatoresti si
revine persoanei juridice care gestioneaza patrimoniul piscicol apartinand
domeniului public sau amenajarii piscicole. In cazul contraventiilor
prevazute la art. 58 despagubirile datorate pentru pagubele cauzate fondului
piscicol se vor calcula in functie de pretul mediu de piata multiplicat
de 5 ori pentru aceleasi specii de pesti si alte vietuitoare acvatice
sau pentru acelasi fel de bunuri. in situatia in care contraventiile
s-au produs in perioada de prohibitie sau in perimetrul rezervatiilor,
al pepinierelor si crescatoriilor piscicole, pretul pestilor si al altor
vietuitoare acvatice, luat in calcul la stabilirea despagubirii, va fi
dublu fata de pretul zilei pe piata din zona in care s-a savarsit fapta.
Art. 67. - (1) Sunt supuse confiscarii uneltele si
ambarcatiunile de pescuit, animalele, mijloacele de transport, armele
de foc si orice alte bunuri care au fost folosite la savarsirea faptei.
(2) Bunurile rezultate din savarsirea contraventiei,
constand in peste, icre, alte vietuitoare si produse acvatice, sunt,
de asemenea, supuse confiscarii.
(3) in cazurile de confiscare a bunurilor prevazute
la alin. (1) si (2) organele de constatare dispun, prin procesul-verbal
incheiat, valorificarea lor in conditiile legii, contravaloarea facandu-se
venit la bugetul de stat.
Art. 68. - Constatarea faptelor ce constituie contraventii
si infractiuni la prezenta lege se face, in afara de organele de cercetare
penala, de personalul cu drept de control si imputernicitii autoritatii
publice centrale.
Art. 69. - Dispozitiile prezentei legi se intregesc
cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificarile ulterioare.
. : . sus
TITLUL VII
Dispozitii finale
Art. 70. - Din veniturile Companiei Nationale de Administrare
a Fondului Piscicol se poate aloca o cota de pana la 16% pentru finantarea
unor activitati de cercetare si studii aplicative.
Art. 71. - in exercitarea atributiilor de serviciu
privind paza fondului piscicol, constatarea contraventiilor si a infractiunilor
piscicole, personalul Imputernicit cu drept de control, al Companiei
Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, este asimiliat personalului
care indeplineste functii ce implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 72. - Unitatile de politie, Garda de coasta,
Politia de frontiera si Jandarmeria vor sprijini persoanele juridice
cu activitate in domeniul piscicol, personalul Imputernicit cu drept
de control al Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol
si al altor unitati cu activitate in domeniul piscicol, in organizarea
si desfasurarea actiunilor de prevenire si combatere a fenomenului infractional
si contraventional din domeniul protectiei fondului piscicol, pescuit,
piscicultura, transportul si comercializarea pestelui.
Art. 73. - (1) Terenurile ocupate de ape, din domeniul
public si privat, sunt scutite de taxe si impozite.
(2) Pentru cladirile amplasate pe terenurile mentionate
la alin. (1) se achita taxele si impozitele prevazute de lege.
Art. 74. - (1) Contractele incheiate pentru exploatarea
piscicola a apelor din domeniul public si privat al statului se renegociaza
cu noua autoritate o data cu intrarea in vigoare a prezentei legi.
(2) Noile contracte se vor incheia cu respectarea
prevederilor prezentei legi.
Art. 75. - Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din
prezenta lege.
Art. 76. - Persoanele fizice cu domiciliul stabil
in localitatile din Rezervatia
Biosferei "Delta Dunarii" au
dreptul de a pescui cu unelte proprii pentru consumul familial, fara
plata vreunei taxe asupra produsului obtinut, cu respectarea prevederilor
prezentei legi. Consumul mediu pe zi pentru o familie se considera
de 3 kg.
Art. 77. - (1) Autoritatea publica centrala pentru
agricultura, alimentatie si silvicultura si autoritatea publica centrala
de protectie a mediului emit reglementari si instructiuni in domeniul
pescuitului, pisciculturii si protectiei faunei piscicole, care se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura Intreprinde masuri de stimulare a infiintarii
si recunoasterii organizatiilor profesionale si interprofesionale, constituite
la libera lor initiativa, in scopul realizarii unui pescuit rational
si al Imbunatatirii conditiilor de procesare si comercializare a pestelui
si produselor din peste si a calitatii acestora.
Art. 78. - Autoritatile publice centrale pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura si de protectie a mediului prezinta anual
Guvernului, in comun, un raport asupra situatiei pescuitului si protectiei
faunei piscicole.
Art. 79. - La data intrarii in vigoare a prezentei
legi administratorii fondului piscicol natural sunt:
a) Regia Nationala a Padurilor - pentru fondul piscicol
din apele de munte;
b) Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii" - pentru apele de pe teritoriul rezervatiei;
c) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol
- pentru celelalte ape apartinand domeniului public si privat al statului;
d) consiliile locale.
Art. 80. - in termen de 6 luni de la data intrarii
in vigoare a prezentei legi autoritatea publica centrala pentru agricultura,
alimentatie si silvicultura va elabora si va reglementa, prin ordin al
ministrului, pescuitul comercial in apele Marii Negre.
Art. 81. - Legea nr. 12/1974 privind
piscicultura si pescuitul, publicata in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 106 din 30 iulie 1974, Hotararea Guvernului nr. 971/1994 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele de pescuit si
de protectie a fondului piscicol, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 2 din 10 ianuarie 1995, sintagma "aflate in afara cursurilor de apa" din cuprinsul
alin. (5) al art. 3, sintagma "sau amenajate" din cuprinsul
alin. (3) al art. 5, precum si sintagma "piscicultura, pescuit" din
cuprinsul alin. (1) al art. 33 din Legea apelor nr. 107/1996, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996,
precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi se abroga.Aceasta
lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 martie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
. : . sus
ANEXA Nr. 1
PERIOADELE, DURATELE SI ZONELE DE PROHIBITIE
A PESCUITULUI
Pescuitul oricaror specii de pesti, crustacee, moluste
si al altor vietuitoare acvatice este prohibit, dupa cum urmeaza:
1. in apele colinare, de ses si ale Dunarii cu delta
sa, 60 de zile consecutive in perioada de la 1 aprilie pana la 30 iunie;
2. in Complexul Razelm-Sinoe, ghiolurile Belciuc,
Erenciuc si lacurile litorale In perioada de la 1 aprilie pana la 30
iunie;
3. in stufariile din Complexul Razelm-Sinoe si in
fata acestora pe o distanta de 50 de metri spre larg, precum si in lacul
Zmeeica, in tot cursul anului;
4. in Dunare, in fata garlelor, canalelor si privalelor
de alimentare a baltilor, pe o distanta de cate 500 de metri de ambele
parti ale gurilor de varsare, precum si in interiorul acestora, in perioada
de la 15 martie pana la 15 iunie;
5. la gura de varsare in Dunare a raurilor Siret,
Ialomita, Arges, Olt si Jiu, pe o distanta de 1 km de ambele parti ale
gurilor si pe cursul acestor rauri pe o distanta de 10 km de la confluenta,
in perioada de la 1 martie pana la 1 iulie;
6. in fata gurii Dunarii - Meleaua
Sfantu Gheorghe pana la Ciotic, in perioada de la 1 aprilie pana la
31 iulie; in aval de Ciotic, pe baza cercetarilor ce se vor efectua,
Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" va stabili
anual zonele de prohibitie a pescuitului cu taliene;
7. cu navoadele de orice tip in Delta si lunca inundabila
a Dunarii, in perioada de la 15 aprilie pana la 15 septembrie, iar in
Complexul Razelm-Sinoe si ghiolurile Belciuc si Erenciuc in perioada
de la 1 aprilie pana la 1 octombrie;
8. in apele de munte, diferentiat pe zonele geografice,
pentru pastravul indigen, fantanel si coregon, in perioada de la 15 septembrie
pana la 30 aprilie, iar pentru pastravul curcubeu, lipan si lostrita,
in perioada de la 1 ianuarie pana la 31 mai;
9. pescuitul recreativ pe cursul unei ape curgatoare
pe o distanta de 60 metri in aval si pe cursul unei salbe de iazuri,
atat pe o distanta de 60 metri in amonte de primul iaz si 50 metri in
aval de ultimul iaz in salba, cat si pe tronsoanele de canal sau pe cursurile
de apa dintre iazuri;
10. pescuitul comercial pe cursul unei ape curgatoare
in zona de 200 metri in aval de baraj.
. : . sus
ANEXA Nr. 2
reglementarea pescuitului anumitor
specii de pesti
Se interzice pescuitul anumitor specii de pesti, dupa
cum urmeaza:
1. sturionilor si al scrumbiei, in tot cursul anului
in fata gurilor de varsare a Dunarii in Marea Neagra, pe o adancime de
5 km in largul marii si pe un coridor lat de 2 km, socotit cate 1 km
de o parte si de alta a axului bratelor Sfantu Gheorghe si Sulina. in
fata bratului Chilia latimea coridorului interzis este de 1 km spre sud
de axul bratului, iar spre nord pana la limita apelor teritoriale romane;
2. sturionilor, in tot cursul anului, cu carmace si
carmacute in senalul Dunarii, inclusiv bratele sale, iar in zona litorala,
in perioada de la 15 februarie pana la 15 mai, cu carmace si ohane;
3. sturionilor, in urmatoarele perioade:
a) in sectorul de la Marea Neagra pana la gura Prutului,
in perioada de la 15 martie pana la 15 aprilie;
b) in sectorul de la gura Prutului pana la gura Timocului,
in perioada de la 15 aprilie pana la 15 mai;
c) in sectorul de la gura Timocului pana la barajul
Portile de Fierii, in perioadele stabilite de comun acord cu partea iugoslava,
cuprinse intre 15 mai pana la 30 iunie;
4. scrumbiei de Dunare, in perioadele si zonele urmatoare:
a) in sectorul de la Marea Neagra pana la Ceatalul
Ismail, 5 zile consecutive, In perioada de la 15 martie pana la 1 mai;
b) in sectorul Ceatalul Ismail - Vadu Oii, 20 de zile
consecutive, in perioada de la 1 aprilie pana la 15 mai;
c) in sectorul de la Vadu Oii pana la gura Timocului,
30 de zile consecutive, in perioada de 17 aprilie pana la 1 iulie;
5. lostritei, fara autorizatie speciala;
6. sturionilor, sub dimensiunea legala, in alte scopuri
decat repopularea;
7. stiucii, 40 de zile consecutive, diferentiat pe
zone stabilite prin ordinul de prohibitie anuala a pescuitului;
8. salmonidelor cu momeli naturale;
9. in Marea Neagra, pescuitul cu setci si paragate
de calcan, in perioada februarie-mai.
10. Pe baza cercetarilor de specialitate se vor stabili
anual perioade de interzicere a pescuitului rechinului.
. : . sus
ANEXA Nr. 3
conditiile care trebuie indeplinite pentru practicarea
pescuitului recreativ in apele apartinand domeniului public
1. Pescuitul recreativ este permis numai in cursul
zilei, de la rasaritul si pana la apusul soarelui, cu respectarea urmatoarelor
reguli:
a) in apele curgatoare si statatoare din zona montana,
numai cu o singura undita cu cel mult 2 carlige sau cu o lanseta;
b) in apele din zona colinara si de ses, pe tot cursul
Dunarii si pe bratele sale, in Delta Dunarii, cu cel mult 2 undite sau
2 lansete cu cate doua carlige fiecare;
c) in apele teritoriale ale Marii Negre, cu cel mult
2 undite, 2 lansete sau 2 taparine, cu cate 10 carlige fiecare.
2. Pescuitul recreativ se practica de pe mal in Dunarea
teritoriala de la Bazias pana la varsarea ei in mare, in Delta si in
lunca inundabila a Dunarii, in raurile de munte, colinare si de ses cu
zonele lor inundabile, in reteaua de canale din sistemele hidroameliorative,
de navigatie si hidroenergetice. In amenajarile piscicole destinate acestui
scop, in balti, lacuri naturale, lacuri de acumulare, lacuri litorale
si in zona economica exclusiva a Marii Negre pescuitul recreativ se practica
de pe mal si din barca. In timpul iernii pescuitul recreativ se poate
practica si de pe gheata, cu exceptia zonelor de protectie speciala a
iernarii pestelui.
3. La pescuitul recreativ se folosesc momeli naturale
si artificiale, iar pescuitul salmonidelor in apele de munte este permis
numai cu momeli artificiale.
4. in timpul unei zile de pescuit recreativ, in apele
din zona colinara si de ses, in reteaua de canale din sistemele hidroameliorative,
de navigatie si hidroenergetice, Dunarea cu lunca sa inundabila, Delta
Dunarii si Marea Neagra se pot pescui cel mult 5 kg de peste sau numai
un singur peste, daca greutatea lui depaseste 5 kg. in apele de munte
cu salmonide se pot pescui de catre un pescar cel mult 10 bucati in total,
din speciile: pastrav indigen, pastrav curcubeu, fantanel, lipan si coregon.
. : . sus
ANEXA Nr. 4
dimensiunile minime ale pestilor si ale altor vietuitoare
acvatice care pot fi pescuite si dimensiunile minime ale ochiurilor uneltelor
de pescuit
1. Dimensiunile minime, in centimetri, ale pestilor
si ale altor vietuitoare acvatice, care pot fi pescuite in apele de suprafata
din Romania, inclusiv in Marea Neagra, sunt urmatoarele:
1.1 avat (Aspius aspius) 30
1.2 aterina (Atherina mochon) 7
1.3 babusca (Rutilus rutilus) 15
1.4 batca (Blicca bjoerkna) 15
1.5 biban (Perca fluviatilis) 12
1.6 crap (Cyprinus carpio) 35
1.7 caras (Carassius auratus) 15
1.8 caracuda (Carassius carassius) 17
1.9 cosac (Abramis sp.) 25
1.10 clean (Leuciscus cephalus) 25
1.11 cega (Acipenser ruthenus) 45
1.12 coregon (Coregonus sp.) 22
1.13 calcan (Scophthalmus maeoticus) 40
1.14 cambula (Pleuronectes, Platichthys flesus) 20
1.15 chefal (Mugil sp.) 25
1.16 fusar (Aspro streber) 12
1.17 gingirica (Clupeonela cultiventris) 7
1.18 hamsie (Engraulis encrasicholus) 7
1.19 lin (Tinca tinca) 25
1.20 lipan (Thymallus thymallus) 25
1.21 lostrita (Hucho hucho) 65
1.22 morunas (Vimba vimba) 25
1.23 mreana (Barbus barbus) 27
1.24 morun (Huso huso) 170
1.25 nisetru (Acipenser guldenstaedti) 140
1.26 oblete (Alburnus alburnus) 12
1.27 platica (Abramis brama) 25
1.28 pastrav (Salmo sp.) 20
1.29 pastruga (Acipenser stellatus) 100
1.30 rosioara (Scardinius erythrophthalmus) 15
1.31 rizeafca (Alosa caspio) 15
1.32 sabita (Pelecus cultratus) 20
1.33 rechin (Squalus acanthias) 100
1.34 scobar (Chondrostoma) 20
1.35 somn (Silurus glanis) 50
1.36 scrumbie de Dunare (Alosa pontica) 22
1.37 scrumbie albastra (Alosa maeotica) 23
1.38 stavrid (Trachurus mediteraneus) 12
1.39 salau (Stizostedion sp.) 40
1.40 stiuca (Esox lucius) 40
1.41 sip (Acipenser sturio) 110
1.42 sprot (Spratus spratus) 7
1.43 vaduvita (Leuciscus idus) 30
1.44 viza (Acipenser nudiventris) 100
1.45 raci (Astacus sp.) 9
1.46 scoica de rau (Unio pictorum) 8
1.47 broaste (Rana sp.) 30 g/buc.
Marimea pestelui stabilita pentru pescuit este determinata
prin masurarea distantei de la varful botului pana la baza inotatoarei
caudale.
2. Speciile de pesti care nu sunt prevazute la pct.
1. sunt libere la pescuit la orice dimensiune.
3. Puietul si pestele pescuit sub dimensiunea minima
din speciile stabilite la pct. 1. vor fi deversate in mod obligatoriu
in apa, in stare vie.
4. La pescuitul comercial efectuat in toate baltile
din Delta si lunca inundabila a Dunarii, Complexul Razelm-Sinoe, lacurile
litorale, baltile si lacurile de acumulare, pentru toate uneltele admise
la pescuit se permite un procent de pesti sub dimensiunile minime de
cel mult 10% socotit la numarul de bucati.
5. La pescuitul cu vintire si taliene de balta se
admite un procent de pesti sub dimensiunile minime de cel mult 2% socotit
la numarul de bucati.
6. La pescuitul marin se admite un procent de pesti
sub dimensiunile legale din totalul cantitatii pescuite de 5% pentru
scrumbie de Dunare si de 20% pentru chefal, stavrid si scrumbie albastra.
7. Dimensiunile minime ale ochiurilor la uneltele
de pescuit sunt urmatoarele:
a) 2,4 cm la Dunare, balti, lacuri, rauri colinare
si de ses si in Delta Dunarii;
b) 4,0 cm in Complexul Razelm-Sinoe, in ghiolurile
si baltile din delta si in lacurile litorale;
c) 6 pescuitul activ (traul): sprot 2a - 0,7 cm;
hamsie 2a - 0,10 cm;
stavrid 2a - 0,12 cm;
6. pescuitul stationar (unelte pasive):
la talian 2a - 0,8 cm;
la setca 2a - 0,100 cm.
.
: . sus
|